• Blogg 30.07.2014

I Norge har man svært mange valgmuligheter innen studier. Man kan studere praktiske eller teoretiske fag, og velge utdanning av ulik lengde og vanskelighetsgrad. Mange velger en alternativ videregående utdanning der de går på musikklinje, teaterlinje, reiselivslinje eller idrettslinje. Noen gjør dette bare for moro skyld, for å få en variasjon i fagene, mens andre har ambisiøse planer.199512-note-texture-backgroundMusikkstudier er populært også på høyskoler og universiteter. Andre populære studier er litteratur og kunst. Noen sier at Norge utdanner altfor mange litteraturkritikere og filosofer, og altfor få håndverkere og ingeniører. Derfor er det satt i gang tiltak for å få flere elever interessert i realfag. Realfagstudier er spennende og utfordrende, og det finnes mange fag og retninger man kan spesialisere seg innen.Språk og historie er også studier mange er interessert i. Språk er veldig viktig uansett hvilket yrke man ønsker seg, og med en språkutdannelse blir det også lettere å få jobb i utlandet dersom man ønsker det. Læreryrket har dessverre altfor få søkere, selv om det er spennende å jobbe som lærer.Data og programmering er fremtidsrettede studier som mange søker seg til. Med en utdannelse innen data åpner det seg mange muligheter, og man kan spesialisere seg innen et visst felt. Datautdannelse kan tas både på universiteter og på høyskoler, og tilbudet er stort.De mange studieretningene og studiemulighetene gjør det lettere enn noen gang å ta høyere utdannelse. Enten man velger å studere på heltid eller på deltid, er det alltid nyttig med utdannelse.